Assistentie en praktijkondersteuning
De assistente staat u als eerst te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische terugbelspreekuur. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. De assistente is opgeleid om triage uit te voeren. Dit betekent dat zij zal kijken hoe hoog de urgentie is. Indien het spreekuur al erg vol staat, dan zal de assistente proberen te triëren wat medisch urgent is, en wat dus nog dezelfde dag gezien moet worden, en wat niet. Hiervoor hebben zij een uitgebreide opleiding gehad en zijn daar goed toe in staat. Dit is ook de reden waarom de assistentes vaak aanvullende vragen stellen. Let wel op: de medische urgentie kan anders zijn dan uw eigen urgentie. Als u belt voor een laboratoriumuitslag, kan de assistente in sommige gevallen de uitslag aan u doorgeven. Indien dit niet het geval is, wordt u teruggebeld door de huisarts. Soms bespreekt u het met de huisarts op het spreekuur.
De assistentes hebben elke werkdag hun eigen spreekuur tussen 13:30 – 15:00 uur.
U kunt daar alleen op afspraak terecht voor:
- injecties
- aanstippen van wratten (cryotherapie)
- oren uitspuiten
- hechtingen verwijderen
- urine onderzoek (bij o.a. urineweginfecties)
- uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker)
- aanmeten van een holter
- aanmeten van de 24-uurs bloeddrukmeter
- maken van een hartfilmpje (ECG)
- CRP meting
Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker
Wist u dat u ook een zelftest kunt aanvragen? Dit kan via Mijn Bevolkingsonderzoek (bevolkingsonderzoeknederland.nl)